smerfy
krasnoludki
pajacyki
pszczolki
biedronki
kotki
jagodki
sloneczka
motylki

Przedszkole Publiczne nr 16 w Radomiu

Przedszkole Publiczne nr 16
ul. Grenadierów 3
26-600 Radom

tel: 48 331 68 10

Jedzenie nie takie straszne...

www.madrzy-rodzice.pl   

Temat jedzenia lub niejedzenia dzieci to temat rzeka. Wszystkie matki o tym mówią, rozmawiają, omawiają. Jedzenie, niejedzenie wraca w rozmowach u pediatry, lekarza. Towarzyszy w właściwie przez cały okres rozwoju dziecka.

Dla jednych rodziców dziecko za mało je, dla innych za dużo, jedni nie są wstanie przeforsować jakiegoś ważnego elementu jedzenia.

Trudno jest tak samo jak z przekonaniem dorosłego do nowych potraw. Dziecko pewnie chętnie by podpisało się pod słowami inżyniera Mamonia: „Lubię to, co znam, jak mogę lubić to, czego nie znam”

 Smak, jedzenie, to, co dobre a co złe to sprawa bardzo indywidualne. Ktoś używa magii, ktoś wyłącznie soli, inny tylko pietruszki. Czy to źle… pewnie inaczej.

 Warto uczyć dziecko samodzielności w jedzeniu. Rozpoznawania stanów głodu i sytości, zachowania przy stole.

Zdrowe nawyki? Jeśli ty je masz może twoje dziecko je przejmie. Trudno wymagać od dziecka by jadło warzywa, gdy rodzic ich nie jada i nie znosi.. Czemu dziecko ma jeść przy stole, przestrzegać pór posiłków, jeśli nikt inny nie je przy stole, gdy mama jest na diecie i nie jada ze wszystkimi?

Zasady odważnego, wobec jedzenia, dziecka

  1. Małe dziecko mały talerz, mało jedzenia na nim. Dokładka jest możliwa.

  2. Dziecko, jeśli je, to ma też łyżkę, widelczyk, ma możliwość trzymania, dotykania. To oznacza zabrudzenia, rozlania, wyrzucenia –„zabawy jedzeniem”, która przejdzie w samodzielne jedzenie

  3. Pozwalaj dziecku jeść rękami, z czasem zacznie używać sztućców.

  4. Jedz z dzieckiem, przy dziecku. Jedzenie w grupie smakuje lepiej. Dziecku łatwiej uczyć się jeść obserwując i naśladując Ciebie

  5. Czas posiłku to czas spokoju, wybierania jedzenia, próbowania nowości. Zabawy, włączanie bajeczek i zagadywanie utrudnia naukę samodzielnego jedzenia, zauważania nowych smaków

  6. Przyzwyczajaj dziecko do siedzenia w czasie posiłku przy stole. Ty też wtedy bądź z dzieckiem.

  7. Ucząc dziecko nowych smaków, faktur jedzenia też ich próbuj, pokażesz dziecku, że to bezpieczne.

  8. Zaufaj dziecku, gdy mówi, że nie jest głodne. Tobie też zdarza się taki czas. Nie traktuj zachowania dziecka, jako osobistej porażki.

  9. Posiłek podany w ładny sposób jest atrakcyjniejszy dla dziecka.

  10. Pozwól dziecku jeść w swoim tempie. Jeśli posiłek trwa długo a ty się spieszysz, zaplanuj go inaczej, tak by zdążyć.

  11. Pozwól dziecku uczestniczyć w przygotowaniach posiłku stołu.

Zakazane słowa:

  • Jedz, czemu nie jesz

  • Masz to wszystko zjeść

  • Napijesz się po jedzeniu

  • Nie obchodzi mnie, że nie jesteś głodny

  • Zjedz tylko mięsko, a zostaw ziemniaczki

  • Picie dostaniesz jak wszystko ładnie zjesz

  • Tyle się napracowałam a ty teraz nie jesz? Nie rób mamusi przykrości, zjedz

Trudności

Za mało je:

  • Sprawdź siatkę centylową, w jakiej dziecko się znajduje, zobaczysz czy z waga dziecka jest właściwa do wzrostu. Może to raczej kłopot osób widzących Twoje dziecko, nie dziecka.

  • Spisz dokładnie wszystko, co zjadło(ile łyżek, ciastek, itp.) i wypiło (soki, napoje słodzone, słodzone herbatki itp.) dziecko w ciągu ostatnich trzech dni.  To może pokazać, że dziecko je lub pije dużo „zapychaczy”, które nie dają mu odczuć głodu. Może dziecko ma możliwość jedzenia słodyczy zamiast posiłków, bo to ono decyduje. Warto ustalić z dzieckiem zasadę, deser jest po obiedzie.

  • Spisz, jakie aktywności ma twoje dziecko, w co się bawi, ile przebywa na powietrzu każdego dnia? Może dziecko ma za mało aktywności, nie korzysta z codziennych spacerów. Warto by dziecko przebywało około godziny dziennie na powietrzu. Czy ma zapewnione to minimum?

  • Spisz, w jakich godzinach dziecko je. Czy są to regularne posiłki? Czy siedzicie razem przy stole? Czy dziecko karmione jest przez opiekunkę czy ona może jeść z dzieckiem, by nabywało prawidłowe nawyki żywieniowe?

  • Opisz jak wygląda pora posiłku dziecka? Co się dzieje? Jak mówisz do dziecka? Czy dziecko ma możliwość zdecydować ile nałoży sobie na talerz i ile zje? Czy jedzenie dla dziecka jest przyjemnością?  Czy dziecko ma swoje sztućce i talerze? Gdzie dziecko siedzi? Co znajduje się na stole? Czy jecie wtedy wszyscy? Odpowiedzi na powyższe pytania pozwolą określić czy atmosfera wokół jedzenia nie utrudnia dziecku tej chwili. Pozwól dziecku jeść samodzielnie, taką ilość czasu, jaką potrzebuje.  Zadbaj by ten czas był czasem spokojnym. Takim czasem by dziecko wiedział, na co ma wpływ. Warto byś jadł/a z dzieckiem. Jednak nie przedłużaj posiłków zdaniem zjedz jeszcze.

  • Pozwól dziecku zdecydować ile zjadło. Kontroluj jednak ilość zjadanych słodyczy i wypijanych dosładzanych napojów.   Dziecko może nie mieć nawyku siedzenia przy stole, jeśli do tej pory jadło w biegu ścigane przez Ciebie lub innych członków rodziny z daniem z łyżką.

Za dużo je:

Sprawdź, jakie aktywności ma Twoje dziecko, może dziecko je, bo nie ma innych ciekawszych zajęć. Sprawdź czy za jedzenie nie jest chwalone?

 

Przygotowała:  Elżbieta Jędrzejczyk

Linki


× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.